Прякaта гондолна връзка между Morzine и Avoriaz – проектът Express Morzine–Avoriaz (EMA) – отново е на масата. В лятната (незадължителна) консултация участваха 1 128 жители (56,2% от избирателите), а Scenario 1 – възобновяване и опростяване на съществуващия проект събра 52,93% от гласовете. Следват Scenario 3 – прекратяване с 30,76% и Scenario 2 – изцяло нов план с 16,13%. Данните са публикувани от общината и валидирани от външен оператор.

Какво означава това на практика?
Кметството подкрепя Scenario 1 като „най-бърз и реалистичен“, тъй като голяма част от подготвителната работа вече е свършена. Финансирането се предвижда чрез концесионен модел (DSP), за да не тежи директно на общинския бюджет. В предишните версии на плана стойността варираше – от €35–45 млн. според по-ранни комуникации до ~€58 млн. в документацията за общественото обсъждане през 2020 г.; пакетът включваше и нов пешеходен тунел под центъра на Morzine и благоустрояване/трафик решения. Проектът е планиран като допълнение към съществуващия Prodains Express, с цел общо пътуване ~15 минути от центъра на Morzine до Avoriaz и намаляване на автомобилния трафик между селата.
Какво следва?
Гласуването е консултативно, но дава мандат на общината да възобнови проекта от 2020 г. и да започне актуализирани проучвания, съгласувания и процедури (вкл. градоустройствени и екологични). Окончателното „да“ ще зависи от резултатите от тези стъпки и от партньорството с концесионера.