През ноември 2024 г. във Val Thorens стана сериозен инцидент, свързан с гондолната линия Cime Caron. Това бе втори пореден инцидент за едва четири години в Les 3 Vallées, най-големия ски регион в света. Резултатът: няколко сериозно ранени и значителни материални щети. Тази статия обяснява как нещата се объркаха толкова сериозно.
Втори по височина лифт в Les 3 Vallées
Cime Caron е двукабинен лифт, като всяка кабина побира 150 души. За няколко минути той изкачва 866 метра до върха на 3,200-метровия Cime Caron. От откриването си през 1983 г. лифтът е икона за Val Thorens. Преди няколко години втората кабина бе пригодена за товарен транспорт. В долната станция са монтирани подемни точки, позволяващи прикрепване на платформа за превоз на стоки – съоръжение, което се използваше няколко месеца преди инцидента заради строителството на нов ресторант в планинската станция.


Денят на инцидента
В 6:45 ч. на 19 ноември 2024 г. операторът на лифта пристига в долната станция. Той не само е оператор на лифта, но и един от техническите мениджъри на SETAM, фирмата, управляваща лифтовете във Val Thorens. С компанията е от 2003 г. и е заемал позиции в изследванията и разработката, както и в управлението на качеството. В компанията е считан за изключително опитен и квалифициран. Тази сутрин е мъгливо и студено, -2°C в долната станция, с лек снеговалеж.
Операторът стартира лифта, но изключва автопилота, преминавайки контрола изцяло в ръчен режим и деактивирайки няколко системи за безопасност. Шестнадесет работници влизат в кабината, след което лифтът бавно се движи няколко метра, докато се позиционира над платформата за товари. Подемниците се спускат и платформата се прикрепя. Голям люк в пода на кабината проверява, че платформата е сигурно закрепена, след което лифтът се стартира отново. Скоростта постепенно се увеличава до 8 м/с.

Пътуването трябваше да продължи около пет минути. В един момент операторът чува странен шум от едно от въжетата зад контролната кабина. Той напуска поста си, за да провери, но не успява да открие източника на шума и продължава да търси, игнорирайки контрола на лифта.
Точно 3 минути и 16 секунди след тръгването, кабината катастрофира. Кабина едно се сблъсква с долната станция, само на няколко метра от оператора. Журнала на лифта показва, че една от активните системи за безопасност е активирала аварийно спиране. Системата измерва скоростта на кабините при пристигане, която нормално трябва да е по-ниска от ходене пеша. По време на инцидента скоростта е била 6 м/с (21 км/ч) – над десет пъти по-висока от нормата.
Човешки и материални загуби
Операторът, който не можел да чува пътниците, веднага уведомява спешните служби и своя ръководител. Гражданската жандармерия и планинската спасителна служба, както и piste-savants на ски зоната, са повикани. Поради лошото време, въздушно спасение не е възможно. Опитите за пускане на лифта от Orelle са затруднени заради проблем по време на поддръжката деня преди инцидента.

Фактът, че няма загинали, е истинско чудо. Един от пътниците излиза през отворения люк на пода и пада няколко метра, като падането му е смекчено от платформата. Един от колегите, който не е пострадал, спасява живота му чрез спускане на платформата. В крайна сметка трима са сериозно ранени, един леко, а единадесет са в шок, включително операторът.
Щетите по материала са най-сериозни в долната станция и първата кабина. Метални подпори са огънати, а стъклената стена в края на платформата е напълно счупена. Кабината вече не се поддържа от въжетата и е буквално вкарана в платформата. Планинската станция и кабината с работниците са по-малко засегнати, като кабината се плъзга около три метра след пристигането си.
Защо системите за безопасност бяха деактивирани?
Кабина две, с работниците и товарната платформа, била в долната станция, а кабина едно – в планинската. Това представлява проблем, защото аварийната спирачка би се активирала при първото пускане. Една от системите измерва разстоянието между кабините и трябва да се калибрира, което не е направено. Колебанията на температурата между вечерта и сутринта също усложняват положението.

Операторът деактивира системите, за да предотврати фалшива аларма. Това позволи управление на лифта с ръчен контрол, което е забранено за превоз на пътници според френското законодателство и правилата на SETAM.
Липса на култура за безопасност
Изследователите описват работата на лифта като „липса на култура за безопасност“. Техният доклад подчертава няколко значителни недостатъка:

Безграничното доверие в експертизата на оператора на лифта се проявява в няколко аспекта. Първо, преодоляването на защитните системи никога не е било оспорвано от другите. Второ, липсва анализ на свързаните рискове, като внезапен инсулт. Накрая, знанията на оператора на лифта се оказват недостатъчни.
Нито той, нито колегите му знаели, че деактивирането на защитното устройство също деактивира „педала на мъртвеца“. Педалът на мъртвеца е бутон или педал, който трябва да се натиска редовно по време на работа на лифта. Натискайки го, операторът потвърждава присъствието си пред системата. Ако не го направи, лифтът – при нормална работа – извършва аварийно спиране.
Как може да се избегне подобен инцидент?
След този инцидент SETAM идентифицира дълъг списък с подобрения. Едно от очевидните е по-доброто обучение на служителите, включително познаване на правилата и, например, работата на педала на мъртвеца. Ще бъдат въведени организационни промени за по-ясно определяне на задачи и отговорности и по-ефективно разпределение на работното натоварване. Освен това ще бъде въведена позиция „инспектор по безопасността“ и ще се наеме външно лице. Това трябва да предотврати подобен инцидент.
Накрая, френският законодател разпространи меморандум, който уточнява дефиницията на „пътници“. В него изрично се посочва, че никое лице – било то гост или служител – не може да бъде транспортирано в лифт без активна безопасност. В момента лифтът се ремонтира и ще бъде отворен отново следващия сезон.
Как да се избегне подобен инцидент?
След инцидента SETAM изготви списък с подобрения: обучение на персонала, ясни организационни промени, въвеждане на длъжност „отговорник по безопасността“, външни експерти и нови правила за дефиниране на „пътници“. Лифтът се ремонтира и ще бъде отново пуснат през следващия сезон.